Far Cry történelem - Egy őrült sorozat

2018. Április 14.

A Far Cry játékok már 2004 óta érkeznek, és minden megjelenés a mai napra egy piros betűs ünnep, mert mindig várhatunk egy őrült kalandot, ami minimum 30 órára le fog kötni minket. Idén érkezett az 5. rész, aminek a kritikák alapján helye van a sorozatban, azonban nem reformálta meg a szériát. Megannyi rész jelent már meg, és az tény hogy hová jutott, de épp itt az ideje. hogy megnézzük honnan indult a sorozat.

Far Cry (2004)

Az első Far Cry nem annak indult, ami lett belőle végül. Eredetileg a Crytek tech-demója volt (ami a Crysis játékoknak is a keresztje volt, hogy egy tech-demónak érződött konkrét játék helyett) az új Nvidia videókártyákhoz, de annyi ötletük támadt a játékhoz, hogy kiadták az eredetileg X Island című játékukat Far Cry néven a Ubisoft-tal közösen. A történet szerint Jack Carver volt katona, aki a mai napra már hajóskapitány lett, egy Valerie nevű nőtől kap egy megbízást, hogy vigye el a szigetre, ám amikor közelednek a szigethez, kilövik a hajót, a nő eltűnik, és Jack egyedül keveredik ki a partra. Innentől az a feladatunk, hogy megtaláljuk Valerie-t, és hazajussunk. Ám a szigeten emberkísérletek zajlanak, amiknek köszönhetően szörnyek lepik el a szigetet. Később kiderül, hogy Jack se véletlenül van a szigeten, és Valerie se az, akinek hittük. A játék a maga idejében korszakalkotónak számított. Ekkora szigetcsoportot még soha nem láthattunk azelőtt játékban, főleg nem ilyen látványvilággal. A bokrok reagálnak ránk, a fákat fújja a szél, a víz fodrozódik, ahogy interakcióba lépünk vele, és mellé érezzük a mediterrán világ forró levegőjét. Ez ma már minden játékban megtalálható, ám 2004 előtt erre nem igazán volt példa. A sziget töviről-hegyire, kívül-belül bejárható, autóval, vagy jetskivel, rengeteg fegyver lehet nálunk egyszerre, ami többféle játékstílust is megenged nekünk. A Far Cry több helyen is az év játéka lett, így nem volt kérdés, hogy ezt a játékot folytatni kell.

 

Far Cry 2 (2008)

Az első Far Cry után a Crytek elkezdett dolgozni a Crysis című játékukon, viszont a Ubisoft mindenképpen folytatni szerette volna a szériát, így a kiadás mellett a fejlesztést is magára vállalta, és teszi azt a mai napig. A második rész az alapokat magával hozta, azonban mindenben más volt, mint az első rész. A szigeteket, tengerpartokat, és pálmafákat lecserélték a szafarikra, kínzó hőségre, és a maláriára, ezúttal Afrika biztosítja a játszóterünket. Főszereplőnk egy általunk választott zsoldos, akinek feladata az, hogy a háború sújtotta meg nem nevezett országban próbáljuk békét hozni úgy, hogy elkapjuk a Sakál néven emlegetett fegyverkereskedőt, aki fegyverrel látja el a háborúban álló két népet. Ehhez azonban szükségünk lesz arra, hogy a két nép gyengeségeit ismerjük. Mind a két népbe be kell épülnünk, ez adja a fő mozgatórugóját a játéknak. Az első résszel ellentétben itt nincs semmilyen természetfeletti dolog, a realitásra helyezték a fókuszt. Ha megsérülünk, ki kell égetni a sebet, ha magasról esünk le, vissza kell raknunk a térdünket, ha malária sújtotta területre érünk, akkor be kell vennünk ellene a gyógyszert, ezért érdemes jóba lenni a papokkal, vagy az orvosokkal, mert csak tőlük szerezhetjük meg. A pályán elszórva találhatunk fegyvereket is, ám ezeknek állapotára oda kell figyelnünk, mert ha egy régi, rozsdás fegyverre lelünk, akkor besülhet, miközben tüzelünk, nehezebb az újratöltés, és ezek persze mindig a legrosszabb időben szeretnek nem működni. Kicsit kilóg a sorból a második rész, mind stílusában, mind játékmenetben, de mindenképp egy nagyszerű játékról beszélhetünk, és aki a 3. résszel kezdte a szériát, érdemes ezzel is futni egy kört, hogy egy Far Cry ilyen is lehet.

Far Cry 3 (2012)

A Far Cry 3-mal visszatértünk a mediterrán szigetcsoportok közé, és ezzel el is érkezett a mai napig legjobb Far Cry. Főszereplőnk Jason Brody, aki barátaival érkezik a szigetre kikapcsolódni, ám a felhőtlen öröm nem tart túl sokáig, mert a helyi kalózok elkapják Jason-t, testvéreit, és barátait. Jason-nek, és bátyjának sikerül megszöknie, ám a bratyó otthagyja a fogát a menekülés közben, így főhősünk magára marad egy kis időre. Ezután szárnyai alá veszi egy Rakyat nevű törzs, mert benne látják a kiválasztottat, aki békét hoz a szigetre. Itt indul kalandunk, ahol meg kell mentenünk szeretteinket, és fel kell szabadítanunk Rook Islandet a kalózok vezetője, Vaas irányítása alól. A Far Cry ebben a részben nyílt ki igazán. Innentől lehetőségünk volt vadászni, az állatok bőréből pedig később kraftolhattunk magunknak új lehetőségeket. Több fegyver lehetett nálunk, több lőszert, életerő növelőt, gránátot vihettünk magunkkal. Bekerült egy skill-rendszer is, amely tökéletesen lett a játékba ültetve. Szökésünk után kapunk egy tetoválást, és minden újabb képességgel bővül a tetoválásunk, ám nem merül ki ennyiben a törzsi jelenlét. Találkozunk halucinogén gombákkal, törzsi illumináló szerekkel, hogy átéljük a revelációnkat, ami által igazi harcosok lehetünk, megküzdhetünk a belső démonainkkal, ám ebben az esetben ez a démon egy 15 méter magas szörnyeteg . A térképen úgy oldhattuk fel az újterületeket, hogy rádiótornyokat kellett megmászni, és aktiválni. Lehetőség volt az ellenséges táborokat befoglalni, különleges állatokra vadászni, kisebb vezetőket késsel levadászni Rakyat hagyomány szerint, egészségügyi csomagokat leszállítani. A lehetőség tárháza végtelen, és mindehhez olyan látvány párosult, hogy fél percenként állhatunk meg a játékban gyönyörködni bármiben, legyen az egy vízesés, egy szakadék, vagy a lemenő nap. Emellett kaptunk egy 4 fős kooperatív játékmódot, ami egy külön történetet mesélt el, és a közös harcon felül versenghettünk kisebb mellékküldetésekben is. A Far Cry közel tökéletes játék volt, de a Ubisoft úgy döntött lehet ezen még csiszolni. 

 

Far Cry 3 Blood Dragon (2013)

A Blood Dragon tökéletes példája annak, amikor egy áprilisi tréfa valósággá válik. 2013. április elsején megjelent az interneten egy videó. A 80-as évek stílusában készült rajzfilmmel kezdődött, később egy Far Cry 3-ra hasonlító, de stílusban teljesen más játékot láthattunk, tele neonfényekkel, sci-fi elemekkel, és őrült jelenetekkel. Mindenki azt gondolta, hogy ez egy nagyon jó poén, bárcsak igazi lenne. Április 30.-án letölthető formában megkapták a játékosok a Far Cry 3 Blood Dragont, ami egy külön futtatható kiegészítője volt. Itt most egy kicsit csalok, mert ez is egy mellékág, de ennek a résznek van a legjobb, és legkülönlegesebb körítése. A 80-as évek akciófilmjeit idézve, faék egyszerű a történet. Egy atomháború után vesszük fel a fonalat, ahol minden gépesítve van (főszereplőnk Rex is, miután megsérült a fő antagonistánk ellen), és Sloan ezredes vissza akarja juttatni a jelen világot a kőkorszakba atomtöltetekkel, és a térségben elég gyakori vérsárkányok vérével. A sárkányok véréből zombikat is elég egyszerűen tudnak készíteni, így lesz ellenfelünk bőven. A játék teljesen őrült. Roskadásig van popkultúrális utalással, főleg a 80-as évek zenéiből, filmjeiből, játékaiból. Itt található a játékvilág legjobb tutorialja, és újratöltési animációi (láttatok már embert a shotgunba belepöckölni a söréteket? Na, itt fogsz! A játékmenet tökéletesen megegyezik a Far Cry 3-ban látottakkal, de a körítésnek hála, el tudunk vonatkoztatni tőle. A játékvilág egyik legjobb kiegészítője a Blood Dragon, bízzunk benne, hogy nem egy egyszeri alkalom volt, hogy ilyet kaptunk.

 

Far Cry 4 (2014)

A Far Cry 4 egy tipikus folytatás. Mindenben több, jobb, és nagyobb, mint elődje. Főszereplőnk Ajay Ghale édesanyja utolsó kívánságát teljesíti, el kell vinnie hamvait Lakshama-ba, ami Kyratban található. Út közben rajtaüt a buszon a helyi diktátor, Pagan Min, és el is visz minket a kis maga kúriájába, ahol magunkra hagy pár percre, így van esélyünk megszökni, és bele is szaladunk egy lázadó csoportba, akik Golden Path-nak nevezik magukat, és két vezetője van, Amita, és Sabal. Mind a ketten teljesen más érdekeket képviselnek. Tőlük fogjuk kapni a küldetéseinket, így egyre kisebb hatalma lesz Pagan Minnek, és a lázadók kezdenek csúcsra törni. A játékmenet megmaradt a 3. részből, továbbra is megmaradtak a rádiótornyok, csak ezúttal harangtornyokat aktiválunk, táborokat foglalunk el, vadászhatunk, hogy jobb cuccokat kraftoljunk, ám jóval több lehetőségünk van. Megjárhatjuk a spirituális világot, Shangri La-t, itt megtanulhatjuk irányítani a lelki állatunkat, aki segít nekünk a harcunkban, és arénaharcokon vehetünk részt, ahol hullámokban érkeznek az állatok, a késes harcosok, és a fegyveres ellenfelek. Folyamatosan a túlélésért küzdünk, mert puszta kézzel kezdünk, és magunknak kell összeszednünk a fegyvereinket. A környezetünket is segítségül hívhatjuk, akár a Golden Path embereit hívva, vagy a leölt állatokból szerzett húst eldobva vadállatokat szabadíthatunk az ellenfélre. Itt volt először lehetőség kooperatív játékra, amiben a játék térképén barangolhattunk közösen, de a történetet nem tudtuk közösen játszani, csak az arénába, térképen lévő aktivitásokba (harangtornyok, táborok, vadászat, mellékküldetések, felfedezés) kérhettük barátaink segítségét. Kaptunk egy pályaszerkesztőt is, ahol a játék minden egyes objektumát, és karakterét felhasználhattuk, hogy saját küldetést készítsünk.   

Far Cry Primal (2016)

Az ötödik rész előtt úgy döntött a Ubisoft, hogy más korszakba helyezi a sorozatot, ezért visszamentek 12000 évet az időben, hogy ezúttal időszámításunk előtt 10.000-ben kalandozzunk. Főszereplőnk Takkar a Wenja törzs tagja, ám egy mammut vadászat során megtámadja őket egy kardfogú tigris. Takkar megsérül, a többi Wenja harcos, aki vele tartott, pedig meghal, így Takkarnak meg kell találnia törzsének maradék harcosait, nehogy szétzilálja a többi nép az övét. A játék a fókuszt a vadászatra, és a környezetünkkel való összhangra fókuszál. Lőfegyverek hiányában lándzsák, bunkós botok, és nyilak lesznek a legjobb barátaink (amelyekből több féle verzió is lesz, mérgezett, tüzes verziókkal is fogunk találkozni), persze az állatok mellett. Igen, itt már nem csak az ellenfeleink lesznek az állatok, akiknek feltett szándékuk megenni, vagy megölni minket. A negyedik részben megismert hússal a közelbe tudjuk csalogatni, és ha meg van a képesség, akkor meg is szelídíthetjük a farkasokat, kardfogú tigriseket. Innentől Ő a mi állatunk lesz, megtámadja az ellenfeleket, ha úgy szeretnénk, vagy segít a vadászatban. Meg kell hódítanunk a táborokat, hogy lássuk a terület adta lehetőségeket, visszatér a spiritualitás, főleg hogy az ősemberek rengeteg ilyen rituális dologban hittek, így lesz utazásunk bőven. Egy üdítő színfoltja volt a sorozatnak a Primal, legalább olyan üdítő, mint a Blood Dragon volt.

Az ötödik részről már írtunk régebben, ide kattintva elérhetitek.

 

A Far Cry első része után több próbálkozás is volt, hogy folytassák Jack Carver történetét, ilyen volt az Xbox Classic-ra megjelent Far Cry Instincts, itt jelentek meg először a különleges képességek. A másik ilyen projekt a Nintendo Wii-re megjelent Far Cry  Vengeance, ami az Instincts portolt verziója volt.