Padlógázzal a tucatszerűségbe – Mi a baj a mai versenyzős játékokkal?

2018. Május 16. #race #racegames #playstation #playstatio4 #xbox #xboxone

A jelen generáció sok meglepetéssel szolgált már, de autós-versenyzős játékok terén kevés volt az ütős cím. Persze a klasszikus sorozatok most is jól szerepelnek, mint például a Forza, de az NFS széria továbbra is sikereltelenül keresi a helyét a világban. Nézzük meg, mik azok a játékok a témában, melyeket érdemes elvinni pár körre!

GT Sport – kit érdekelnek a casual gamerek?!

A Gran Turismo sorozat öregebb az osrszágútnál is, már PS 1-en is égettük vele a gumit. A szimulátorok (volt) királya megélt 6 számozott epizódot, melyek ugyan nem hozták mindig az elvárt minőséget, de mind etalonnak számított a maga idejében. A GT fejlesztőitől szokatlan lépésként a legújabb epizód teljesen új irányt vett, és az online versenyeket helyezte előtérbe. Olyannyira, hogy megjelenéskor még offline karrier módot sem tartalmazott a játék. Ezt ugyan azóta pótolták egy patch-el, a GT Sport még így is komoly hiányosságokkal áll a rajtnál. Az eddig megszokott 1000 autó helyett, itt alig érhető el több, mint száz. Tuningolásra nincs lehetőségünk, a törési modell pedig nemes egyszerűséggel kimaradt a játékból. Bár látványra kellemes, főleg Pro-n, azért a rivális Forza Motorsport 7-hez képest kicsit kopottas. Az E-sport rajongói viszont maradéktalanul megtalálhatják benne számításaikat, ugyanis az online ligák iszonyatosan hangulatosak, és kidolgozottak. Most, hogy ingyenesen frissítették a GT Sportot, és az ára is szépen lecsökkent (6990ft újonnan), bátran merjük ajánlani azoknak, akiknek hiányzik a szimulátor élmény Playstation 4-en.

 

Project Cars I & II – Egy beváltatlan ígéret

“Ez a játék fogja kinyírni a Forzát és a GT sorozatot is!” mondta a fejlesztőcsapat, majd valahol félúton meggondolták magukat. Nem baj, megszoktuk hogy a nagy ígéretekből szinte sosem valósul meg semmi. Nem leszek gonosz, bocsánat. A Project Cars első része egy kis fejlesztőcsapat kezei alatt készült el, főleg rajongói támogatásból, és a Bandai Namco jóvoltából. Az első rész minősége meglepően jó volt. Az irányítás tényleg szimulátoros hatású volt, a versenyosztályok jól ki lettek találva, és online is jó volt róni a köröket. Hangokban verhetetlen a Project Cars sorozat, látványban már kevésbé. Kicsit színtelen a játék, a legjobb szó rá talán az, hogy steril. Az első rész gyér és átláthatatlan offline karriermódja után a második részben végre izgalmasra sikerült, és sokkal tartalmasabbra. A második részre végre elfogadható mennyiségű autó került a játékba. A törésmodell is sokat javult, valamint az egész játék átláthatóbb lett. Az online versenyekkel viszont mai napig akadnak gondok, a szerverek nem mindig akarnak működni, és arra is sokszor sor kerül, hogy verseny közben kidob minket a lobbiba. A Project Cars mindkét része jó játékok, de mind a kettő küzd pár betegséggel. Azoknak tudnánk ajánlani, akiknek a GT Sport karriermódja kevés volt, viszont ha Xbox-od van, akkor inkább Forzázz.

Dirt Rally – Négykerekű Dark Souls

A Codemasters fejlesztői is régi motorosnak számítanak. Nekik köszönhetjük a Colin McRae sorozatot, majd annak az utódját, a Dirt szériát. A Dirt Rally egy kicsit kilóg a sorból. Szakított a fesztivál hangulatú extrémsportos megoldásaival, és a klasszikus rallyra fókuszál. És milyen jól teszi! Igazi szimulátor lett, mely nem mindenkinek szól, főleg nehézsége miatt. Mondjuk ki, brutál nehéz és idegesítő néha a játék. Egy rossz mozdulat, és vége a versenyünknek. Ám ha kitartó vagy és ráérzel az autód irányítására, onnantól nagyon fogod élvezni, egészen addig, ameddig nem kell másik autót vezetned. Igen, minden autót meg kell tanulnod kezelni, mert mindegyik másképp viselkedik. Sőt, mindegyik másképpen viselkedik az adott környezetben. Egy hátsó kerekes autóval például mindehogy fogsz menni a hóban, cask egyenesen nem. Bár bele lehet kötni abba, hogy kevés a helyszín, és a rally cross versenyek kicsit sem élvezetesek, összességében a Dirt Rally a generáció egyetlen autós játéka, mely azzá vált, ami lenni akart, egy igazi szimulátor. Jelenleg a legjobb rallys játék a piacon, ám a vásárlás mellé egy kis nyugtató sem fog ártani.

 

Dirt 4 – Rally szerű Need for Speed

A Dirt 4 számomra megfejthetetlen. Egyrészt olyan fizikát kapott, mint egy NFS, másrészt olyan steril mint egy műtőasztal. Mindeközben a hangulat remekül sikerült, de valahogy az egész nem áll össze. Sajnos érthetetlen módon sokkal csúnyább a Dirt Rally-tól, és helyszínei sem túl érdekesek és kidolgozottak. A törésmodell is a 2000-es évek elejét idézik. Az irányítás olyan könnyűre és arcade-osra sikerült, hogy bármelyik NFS megirigyelné. Akiknek a Dirt Rally túl nehéz volt, azoknak lehet hogy elnyeri a tetszését, bár nekik meg ott van a WRC sorozat, ami se nem arcade, se nem szimulátor, de sajnos ki kell mondanunk, jobb mint a Dirt 4, mely felett most is értetlenül állunk, akárcsak megjelenésekor.

 

WRC sorozat – Ha nagy leszek, szimulátor leszek!

Alig várjuk, hogy nagy legyél! De komolyan. Már tűkön ülve várjuk évek óta, de sajnos minden évben elmarad a csoda, és mindig csak annyit mondunk az új részre, hogy nem rossz…nem rossz. A WRC minden évben egyre jobban néz ki, mindig egy picivel jobb az irányítás, és mindig egy picivel jobb vele játszani. Az irányítása egy elég nagy kérdőjel, mivel nem tudjuk hogy ez egy arcade játék akart lenni szimulátor beütéssel, vagy fordítva. Minden esetre a WRC stabilan évről-évre jobb, mint elődje, és jó vele játszani. Izgalmas a WRC minden egyes évadját végignyomni a külömböző versenykategóriákban, bár az online funkciók sosincsenek a helyzet magaslatán. Ha választani kéne, inkább a WRC mint a Dirt 4, vagy mondjuk egy Sébastian Loeb Rally.

 

Sébastian Loeb Rally – Ne folytassa Loeb Úr!

Mindig népszerű volt híres neves pilóták neve alatt megjelentetni autós játékokat, ez viszont önmagában kevés. Komolyan szeretnék valakitől egy két oldalas érvelést kérni arról, hogy erre a játékra miért volt szüksége a népnek. A Dirt Rally-tól sokkal csúnyább, a WRC-től sokkal kevesebb. Bár a Hill Climb versenyek jók voltak, maga a vezetési élmény gyengécske. Az egész játékról üvölt, hogy olyanok készítették, akik nem akarták elkészíteni. Ha nem tetszett se a WRC, se a Dirt sorozat újabb részei, tehetsz vele egy próbát, hiszen az árazása elég baráti, de készülj fel, hogy nem ez lesz a kedvenc játékod.

Driveclub – Gyermekből férfi

A Driveclub fejlesztői is azzal borzolták a kedélyeket, hogy komolyan megszorongatja majd a Forza sorozatot. Szegény Forza, mindenki csak el akarja tiporni. A Driveclub egy jó játék. Mai napig gyönyörű, és mai napig sokan nyüstölik. Az irányítása kicsit sem szimulátoros, de nem is igazi arcade. Bár a Forzát nyomokban sem sikerült sem lemásolnia, sem lehagynia, a PS tulajoknak kihagyhatatlan. Megjelenésekor küzdött jó pár gonddal, főleg tartalmi problémákkal. Mostanra viszont a sok ingyenes kiegészítésnek köszönhetően korunk egyik legjobbja lett. Bár a tuning lehetőségek hiányoznak, és kicsit fáj a lelkünknek, hogy a motoros frissítés fizetős, még így is remek kis játék a Driveclub, akár online, akár offline.

 

The Crew – Járjuk be Amerikát, már ha működnek a szerverek

A Jeleng generáció autos játékai két nagyon komoly gonddal küzdenek. Egyrészt alig van osztott képernyős multit támogató játék, másrészt iszonyatosan erőltetik a folyamatos online kapcsolatot. A The Crew esetében is kell a folyamatos net kapcsolat, és bár a játék az online versenyekre fókuszál, azért egy Halálos Iramban színvonalú sztorit csak bele tudtak tenni, amiért jár a keksz. Temérdek sok járgány, és hatalmas bejárható terület vár ránk, konkrétan az egész USA. Grafikailag sosem volt toppon a játék, de ezt talán meg tudjuk bocsájtani egy MMO-nak. Igen, ez egy MMO. A tuningolási rendszer parádésan sikerült, kimondottan szórakoztató, ahogy egy Ferrariból off-road autót kreálhatunk. Barátokkal a multiplayer is kimondottan szórakoztató, már ha az Ubisoft szerverei nem szólnak közbe. Hamarosan érkezik a The Crew 2, melyben már égen és vizen is lehetőségünk lesz csapatni, és az előd után kifejezetten várjuk a megjelenést. Mindenki másnak pedig ajánljuk figyelmébe a The Crew Ultimate Edition-t, mely minden DLC-vel együtt kerül ma már annyiba, mint 3 mozijegy.

 

Assetto Corsa – Maradtál volna inkább PC-n

Az Assetto Corsa már évek óta a PC tulajok egyik kedvenc szimulátora, mely úgy döntött ellátogat konzolokra is, csak azt nem tudjuk miért. Nem rossz játék, sőt, a célközönségének remek. Viszont annyi nagy nevű autós játék van konzolokon, hogy egszerűen nincs létjogosultsága. Ki az aki inkább ezt venné meg mondjuk a GT Sport, vagy a Forza 7 helyett? Ugye, hogy senki. Igazi szimulátor fanoknak jó választás lehet, de érdemes felkészülni rá, hogy se nem szép, se nem túl érdekes. Kevés az autó, gyengén muzsikál a karrier mód, online viszont versenyezhetünk olyan pilóták ellen, akik kormánnyal a kezükben születtek.

 

Need For Speed – A Jó, a nem jó, és a majdnem jó

A Need for Speed sorozat gyakorlatilag a Most Wanted (2005) óta keresi a helyét. Voltak kifejezetten rossz részei, és olyan szuperek is, mint mondjuk a Hot Pursuit újabbik felvonása. Jelen generáción három rész érhető el, melyek közül a legjobb a Rivals. Gyakorlatilag ugyan az mint a fent említett Hot Pursuit, ezért is olyan szórakoztató. Az NFS ezen részében kezdték el erőltetni a folyamatos  netkapcsolatot, és a non-stop Autolog rendszert. Szép volt, jó volt, a mai napig érdemes rá beruházni, hiszen akciósan 3-4 ezer forint szokott lenni. Két évvel később, 2015-ben alcím nélkül jelent meg az új NFS, melyet az Underground szellemi örökösének szántak, majd sikerült kiadni a sorozat egyik legrosszabb részét. Az online rész olyan idegesítő volt, hogy játék közben többször kaptunk agyvérzést. Ehhez párosult az élőszereplős sztori, melynek színészei (haha) olyan gyatrán szerepeltek, hogy a Mónika Showba sem hívták volna meg őket tapsolni. De benne volt Ken Block, ő meg ugye nagyon menő. Ja és rengeteg Monster energiaitalt ittak benne, csoda hogy túlélték a forgatásokat. A tuningolási rendszer kellemes volt, a vezetés már annál kevésbé. Sok jót nem tudnék elmondani a játékról, inkább lapozzunk is a Payback-re. A Payback gyakorlatilag egy Forza Horizon és egy Halálos Iramban szerelemgyereke. A pofás látvány és a kiforrottab vezetés már ráfért a sorozatra. Dinamukisan változik az időjárás és a napszak, nem erőltetik benne az online kapcsolatot, és még sztori is van, hurrá! A tuning még mindig király, autókból is van választék, szóval nincs itt semmi baj. Az NFS rajongók imádják, aki pedig eddig is kerülte a sorozatot, most sem fogja megszeretni. Közel sem tökéletes játék, de mindenképpen bíztató irányt vett a sorozat, bár ez a fejlődési rendszer…

 

Forza Motorsport és Forza Horizon – Királyok a házban

Nehéz nem ömlengeni a Forza sorozatról, de azért megpróbálom visszafogni magam. A Motorsport epizódjai mind kiemelkednek a többi versenyjáték közül, hiszen az ötödik rész kivételével mind klasszikusnak számít. Jelenleg a hetedik résznél tartunk, melyet most is milliók nyüstölnek nap mint nap. A szimulátorok királya jobb, mint valaha. Több mint 700 autó, melyek mind egytől-egyig testreszabhatóak. Rengeteg helyszín, rengeteg futam, ebben a játékban mindeből van bőven. Az egyetlen negatívuma a játéknak, hogy az online közösség sajnos elég sok tagot számlál, akiknek a legjobb szórakozása még mindig a lökdösődés, és mások játékélményének elrontása. Ők mondjuk igazán elmehetnének GTA-zni inkább. Köröket ver minden kihívójára, még a GT Sportot is megeszi reggelire. Xbox One X-en pedig olyan szépen fut 4k-ban, hogy elsírjuk magunkat örömünkben. A Horizonnal sem sikerült melléfogniuk a fejlesztőknek. A casual réteget is megszólító arcade versenyjáték ma minden, ami mondjuk az NFS lenni akar. Páratlanul jó versenyjáték, melynek a harmadik része lassan két éve jelent meg, és idén ha minden igaz érkezik is a folytatása, mely a pletykák szerint Japánban játszódik majd. Bárcsak igaz lenne! A Forza sorozat az egyetlen olyan Microsoft exkluzív cím ma, amely miatt minden PS 4 tulajnak kötelezően tartania kellene egy Xboxot otthon.

 

A lista persze nem teljes, lemaradtak olyanok, mint Burnout Paradise Remastered, vagy akár az F1 sorozat, de az előbb említett ugyan úgy jó, mint régen, az F1 pedig mindig is jó volt, és úgyis csak azokat érdekli, akik követik évről évre a futamokat is. Nem esett szó a motoros játékokról sem, de talán majd egy következő cikkben. És említhetnék még itt olyan címeket mint Trackmania, vagy Rocket League, de ezek kicsit kívülállóak, bár remek játékok. Búcsúzóul pedig nézzünk meg egy összeállítást, mivel próbál minket meggyőzni a jövő. Köszi hogy elolvastad!